Vifo undersøger højskolernes pædagogik under nedlukningen

Vallekilde Højskole

Vifo undersøger højskolernes pædagogik under coronanedlukningen. Foto: Højskolerne, Vallekilde Højskole/Flickr

03.06.2020

Af Kirsten Sparre
Ny undersøgelse skal kortlægge højskolernes aktiviteter under coronanedlukningen og afdække, hvad der skete med pædagogikken, da mange højskoler gik online.

Hverdagen på landets højskoler blev væltet fuldstændig omkuld i marts, da regeringen sendte eleverne hjem som en del af coronanedlukningen. Mange højskoler forsøgte at fortsætte både undervisning og samvær gennem online aktiviteter, og dette arbejde med at omplante højskolen til fjernundervisning skal nu dokumenteres og undersøges af Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) i samarbejde med Folkehøjskolernes Forening (FFD).

”Et af de centrale kendetegn ved højskolen er den tætte sammenvævning af undervisning og samvær i en kostskoleform. Det er måske den skoleform, der ligger længst væk fra fjernundervisning og e-læring, og derfor er det interessant at se, hvad der sker med både undervisningen, samværet og pædagogikken, når højskolen går online,” siger senioranalytiker i Vifo, Rasmus Kolby Rahbek.

Formålet med undersøgelsen er både at dokumentere, hvad der skete med højskolerne under coronanedlukningen, og at undersøge, hvad der sker med højskolen som pædagogisk praksis, når den rykkes fra at være en kostskoleform til et onlineunivers.

Alle landets højskoler vil modtage et spørgeskema om deres pædagogiske tiltag og undervisningsaktiviteter under nedlukningen som led i at kortlægge omfanget og typen af aktiviteter, som højskolerne etablerede under nedlukningen.

Den del af undersøgelsen, som fokuserer på de pædagogiske erfaringer, skal laves ved at indsamle materiale som dagbøger og breve og ved at interviewe lærere og elever fra fem højskoler – blandt andet om elevernes erfaringer med først deltage i en almindelig højskolehverdag og så pludselig at skulle gå på højskole hjemmefra.

”Formålet er at bruge denne undtagelsestilstand som en mulighed for at beskrive det særlige ved højskolernes pædagogiske opgave og praksis under ekstraordinære vilkår,” forklarer Rasmus Kolby Rahbek.

Resultaterne af undersøgelsen forventes at være klar i efteråret 2020.

Læs mere

 
 
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Vifo forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider, herunder vifo.dk, bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.

Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.