Vifo inviterede til temadag om brugerinddragelse på folkeoplysningsområdet
Videncenter for Folkeoplysning inviterede til en temadag torsdag 24. november for alle med interesse i, hvordan man bedst organiserer samarbejdet mellem kommuner og borgere på folkeoplysningsområdet. Temadagen var arrangeret i samarbejde med KL og foregik i Aarhus.
Inden for folkeoplysning er der en stærk tradition for at inddrage borgere og organisationer i de beslutninger, som kommunerne skal træffe på området. Det sker blandt andet gennem lokale samråd som idrætssamvirker, aftenskolesamråd, spejdersamråd og kulturelle samråd og gennem kommunernes § 35 stk. 2-udvalg.
Derfor indbød Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) i samarbejde med KL til en temadag, som havde fokus på, hvordan man bedst organiserer samarbejdet mellem kommuner, samråd og § 35 stk. 2-udvalgene.
Formålet med temadagen var at give deltagerne inspiration til, hvordan de kunne arbejde med at videreudvikle det gode samspil lokalt:
”Inddragelse kan være en løftestang for lokale initiativer, og vi kan se i vores undersøgelser, at der findes mange forskellige måder at organisere inddragelsen på. Men vi kan også se, at det gode samarbejde ikke kommer af sig selv. Det kan skyldes forskellige måder at organisere arbejdet på og forskellige forventninger til, hvad inddragelse faktisk er. Det kræver en aktiv indsats at få etableret en struktur og kultur, som fremmer det lokale engagement,” sagde Malene Thøgersen, senioranalytiker i Vifo.
Formiddagen fokuserede på samråd
Temadagen bød på både undersøgelsesresultater og erfaringer fra praksis i en række kommuner og samråd med fokus på samarbejdet mellem kommuner, samråd og § 35 stk. 2-udvalg.
Efter et oplæg fra lektor ved SDU, Annette Aagaard Thuesen, om de aktuelle tendenser inden for borgerinddragelse og demokratisk dialog, blev der sat fokus på samråd.
Først fremlagde Malene Thøgersen resultater fra Vifos undersøgelser af lokale samråd med fokus på, hvad vi kan lære af undersøgelsen, når det gælder den videre udvikling af samrådenes rolle og den rolle, de spiller i det lokale demokrati.
Denne præsentation blev fulgt op af en runde med interviews med repræsentanter fra samråd inden for idræt, kultur, aftenskoler og spejdere. Formålet var at præsentere samrådenes erfaringer med eksempler på situationer, hvor de har spillet en vigtig rolle, og hvad de mener er afgørende for et godt samspil mellem kommuner og samråd.
Formiddagens program blev rundet af med et oplæg fra Anders Christian Larsen, sektionsleder for Folkeoplysning og Fællesskaber i Aarhus Kommune, som talte om, hvad kommunerne oplever som det vigtigste i samarbejdet med samrådene.
Eftermiddagen fokuserede på § 35 stk. 2-udvalg
Temaet for eftermiddagen var kommunernes § 35 stk. 2- udvalg. Det er lovpligtigt at have disse udvalg, men folkeoplysningsloven giver vide rammer for, hvordan arbejdet i udvalget kan organiseres, og hvad udvalgene har indflydelse på.
Efter et historisk blik på udviklingen i udvalgets rolle gav tre kommuner indblik i deres erfaringer med forskellige måder at organisere udvalgsarbejdet på. Det drejede sig om Aarhus Kommune, som har et klassisk folkeoplysningsudvalg, Viborg Kommune, som arbejder med et udviklende fritidsråd, og Varde Kommune, der arbejder med en helt ny struktur for brugerinddragelse.