Coding Pirates er en folkeoplysende forening, der arbejder med at udvikle børns teknologiske vovemod og kreativitet
Hos Coding Pirates går børn til teknologi, som andre går til fodbold eller musik. Her bliver de klædt på til den digitale verden ved at lege, skabe og eksperimentere med teknologi. Foreningen ser sig selv som et inkluderende fællesskab, hvor børn kan føle, de hører til.
Med 59 foreninger har Coding Pirates skabt en organisation, der styrker børns kreative mod og digitale dannelse. De tilbyder børn og unge i alderen 7-17 år at eksperimentere og lege med teknologi og havde i 2023 1.538 betalende medlemmer.
Hos Coding Pirates laver man aktiviteter med teknologi sammen med frivillige IT-professionelle, lærere, programmører, forskere og entreprenører, der alle har det til fælles, at de ser et behov for tilbud til børn og unge, der vil styrke sine IT-kompetencer og kreativitet. Og faktisk startede Coding Pirates som et modsvar til den traditionelle skolegang, fordi eleverne ifølge dem ikke lærte nok om teknologi.
I december blev initiativet anerkendt med prisen Årets Digitale Kompetenceløft, der uddeles af Digital Dogme. Prisen går til aktører, der baner vejen for digital dannelse, eller arbejder for at løfte Danmarks digitale kompetencer på tværs af generationer og samfundslag.
“Det er dejligt at blive anerkendt for det, vi gør. Men det er også en anerkendelse af, at læring og kompetenceløft finder sted mange steder - også i civilsektoren, folkeoplysningen og fritiden,” fortæller Louise Overgaard, der er generalsekretær i Coding Pirates.
At nuancere debatten om skærmtid
Generelt mener Louise Overgaard, at man tit glemmer folkeoplysning i debatten om skærmtid, og hun mener også, at der mangler nuancer.
“Diskussionen handler tit om, hvorvidt børn skal have skærmtid eller ej. Jeg mener i stedet, at den skal gå på, hvad børnene laver på skærmen. Er de på sociale medier, eller sidder de og arbejder kreativt med at skabe noget? Jeg mener, vi skal se på selve aktiviteten, for der er så meget god læring og mulighed for fællesskab på en skærm,” uddyber hun.
Derfor er Coding Pirates bygget på et manifest med fokus på vovemod, kreativitet og leg, og at klæde børn på til den digitale fremtid. Nu arbejder de for at få endnu flere børn med.
“I Coding Pirates tænker vi, at børn bliver nødt til at lære om teknologi, så de kan få grundlæggende viden og agere. Vi vil give en forståelse af teknologi ved at lade børnene arbejde med det. Det er et kæmpe oplysningsarbejde,” fortæller Louise Overgaard.
Børnene lærer, hvordan teknologien grundlæggende fungerer, og de kan for eksempel få en forståelse for, hvad algoritmer og kunstig intelligens er og prøve at eksperimentere med det.
“Børn skal lære at færdes i teknologi, ligesom de lærer at færdes i trafikken,” fortæller Louise Overgaard.
Ifølge hende handler det nemlig ikke kun om at mestre de tekniske færdigheder, men også om at se teknologi som et redskab til at skabe og forstå verden og agere.
"Vi arbejder for at skabe rum, hvor børn og unge kan udforske teknologi på deres egne præmisser – i fællesskab med andre," forklarer hun.
At styrke IT-kompetencer og kreativitet
Det foregår for eksempel på klubaftener, som svarer til at gå til fodbold eller håndbold i fritiden, men hvor fokus i stedet er på aktiviteter som spiludvikling, programmering, 3D-modellering eller robotbygning.
“På en klubaften kan man lære at spiludvikle og blive dygtig til at udvikle idéer, men også for eksempel være med til at skabe det narrative og visuelle omkring spillet,” fortæller Louise Overgaard.
Organisationen arbejder ud fra en inkluderende tilgang, der rummer deltagere med mange forskellige baggrunde og behov, herunder børn med diagnoser som autisme, fortæller Louise Overgaard.
“Gennem årene har vi kunnet se, at vi procentvis har flere børn og frivillige med diagnoser. I en holdsport, er man nødt til at være en del af holdet for at være med. Hos os har man mulighed for at være med på sine egne præmisser, som gør, at mange føler sig inkluderede.”
Og med en bred aldersgruppe bliver aktiviteterne også ofte tilpasset, så alle kan være med.
“Jeg har fx været med i en sæson, hvor børnene skulle lave en kuglebane. De yngste byggede skelettet med pap og fik kuglerne til at køre, mens de ældste lavede elektronik, som for eksempel lukke- og åbnemekanismer.”
Medlemmerne kan desuden deltage i events som for eksempel game jams og IT-konferencer, hvor der er foredrag og workshops, og børnene har mulighed for at koble viden sammen og eksperimentere med teknologi.
En ny form for folkeoplysning
I Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) er man nysgerrig på Coding Pirates som en ny og anderledes form for folkeoplysning.
"Coding Pirates er interessante, fordi de engagerer børn og unge på en anden måde og med andre midler end traditionelle foreninger som idrætsforeninger og spejdere. De samler frivillige, vi sjældent ser i andre folkeoplysende sammenhænge – blandt andet unge IT-interesserede mænd og drenge," siger Maria Jensen, som er analytiker i Vifo.
Hun fremhæver samtidig, at det er interessant, hvordan Coding Pirates arbejder med at klæde børn og unge på til at forstå og håndtere den teknologiske udvikling gennem kreativitet og folkeoplysningens demokratiske principper.
Ifølge Maria Jensen er Coding Pirates interessante som folkeoplysere, fordi de kan være en relevant bidragsyder i samtalen om skærm og digitale medier.
“Deres fokus på digitale medier og teknologi placerer dem midt i de aktuelle samfundsdiskussioner og dilemmaer om børns skærmforbrug,” fortæller hun.
"Vi har dog brug for mere viden om, hvordan de organiserer sig, hvad de skaber af værdi for frivillige og medlemmer, og hvilken bredere betydning de har i samfundet," afslutter Maria Jensen.