Efterskoleelever vil gerne være aktive i foreningerne, når de kommer hjem igen
Videncenter for Folkeoplysning, DGI og Efterskolerne er gået sammen om at undersøge, hvordan efterskoleelever bevæger sig ind og ud af foreningslivet rundt om et efterskoleophold. En første undersøgelse viser, at mange elever er klar til at dyrke idræt og være frivillige i en forening efter efterskolen.
Når unge vender hjem fra deres ophold på en efterskole, er mange af dem helt klar til at dyrke idræt og være frivillige i en forening. Det gælder især for dem, der allerede var aktive i en forening, før de tog på efterskole, og for dem, der har taget en træneruddannelse eller prøvet kræfter med foreningsaktiviteter, mens de var på efterskole.
Det viser en ny undersøgelse fra Videncenter for Folkeoplysning (Vifo), som er lavet i samarbejde med DGI og Efterskolerne. Den bygger på svar fra 778 af de 5.700 elever, der var med på efterskolernes fælles gymnastikhold til DGI's landsstævne, og som har udfyldt et spørgeskema under stævnet eller på vej hjem i bussen. Undersøgelsen er derfor ikke repræsentativ for alle efterskoleelever, men kan give et første vigtigt fingerpeg om elevernes relation til foreninger.
Formålet med undersøgelsen er at se på, hvad unge tænker om deres relation til foreninger før, under og efter deres ophold på en efterskole, og om det er muligt at bekræfte en bekymring blandt DGI's medlemsforeninger om, at unge, der tager på efterskole, ender med at forsvinde fra foreningerne.
Undersøgelsen viser, at 81 pct. af eleverne dyrkede idræt i en forening, før de tog på efterskole, og at 96 pct. af eleverne regner med at skulle dyrke idræt, når de vender hjem, men ikke nødvendigvis i en forening eller den forening, de kom fra.
Råd til foreninger: Engager de unge, før de tager afsted
For de foreninger, der ønsker at få de unge retur efter efterskoleholdet, peger undersøgelsen på, at det kan være vigtigt at give dem frivillige opgaver, før de tager afsted. 74 pct. af eleverne løste frivillige opgaver i foreningerne, før de tog på efterskole, og af dem regner 79 pct. med at vende tilbage til den samme forening. Til gengæld er det kun 54 pct. blandt dem, der ikke har været frivillige, der vil vende tilbage til den forening, de kom fra.
Figur 1: Fremtidigt engagement i samme forening – fordelt på frivillige og ikke-frivillige (pct.)
"Det tyder på, at de foreninger, der er gode til at give deres unge medlemmer medansvar og inddrage dem i de daglige opgaver, kan få glæde af det, når eleverne skal beslutte sig for, hvilken idrætsforening de vil være medlemmer af, når de er færdige på efterskolen," siger Maria E. Jensen, analytiker i Vifo.
Eleverne blev spurgt, om de også ville have lyst til at løse frivillige opgaver i en forening, når de kom hjem fra efterskole. 67 pct. af dem, der havde dyrket idræt i en forening før efterskolen, svarede ja til det. Blandt dem, der ikke havde dyrket idræt i en forening før efterskolen, var det kun 32 pct., der sagde ja til at ville løse frivillige opgaver.
Blandt de elever, der forventer at blive frivillige igen, var de to vigtigste motivationer for at være frivillig i en forening, at det er sjovt (72 pct.) og at gøre noget godt for andre (55 pct.).
Træneruddannelse på efterskolen har betydning
Selve opholdet på efterskolen kan også have betydning for, om de unge har lyst til at være frivillige i en forening, når de tager hjem igen.
Godt en tredjedel af eleverne har taget en træneruddannelse, mens de har været på efterskole, og undersøgelsen viser, at 80 pct. af dem, der har taget en træneruddannelse, regner med at løse frivillige opgaver i en forening efter efterskolen. Det gælder kun for 51 pct. af dem, der ikke har taget en træneruddannelse.
64 pct. af eleverne har opnået andre typer af erfaringer under efterskoleopholdet, som er relevante for en forening, som f.eks. at arrangere stævner eller opvisninger. Også her gælder det, at de, der har fået erfaringer med aktiviteter og events, har nemmere ved at se sig selv som frivillige, end dem der ikke har fået de samme erfaringer.
Figur 2: Sammenhæng mellem trænerkursus og intention om at tage frivillige opgaver (pct.)
Eleverne bliver spurgt igen om deres engagement
Vifo, DGI og Efterskolerne har planer om et længerevarende samarbejde om at skabe viden om de unges valg og fravalg i krydsfeltet mellem efterskoler og foreninger.
"Vi vil gerne styrke unges engagement i civilsamfundet ved at se på, hvordan unge bevæger sig fra foreningerne ind på efterskolerne og derfra videre ud i livet. Hvad er det for en dannelse, de får med fra efterskolerne, og hvad betyder den for de valg, de træffer senere om, hvordan de vil være aktive og i hvilken sammenhæng?," fortæller Maria E. Jensen.
I første omgang vil de tre organisationer følge op på denne undersøgelse ved at sende et nyt spørgeskema til en mindre gruppe af elever, der har sagt ja til at blive kontaktet igen. Det sker i december 2022, hvor formålet er at finde ud af, i hvilket omfang eleverne er vendt tilbage til foreningerne efter efterskolen
Planen er også at tage temperaturen på de unges engagement halvandet år efter efterskoleopholdet med en fokusgruppeundersøgelse blandt nogle af de unge fra den første undersøgelse.