Efterskolerne og Friskolerne sætter frivillighed på skoleskemaet med nyt projekt
Efterskolerne og Friskolerne vil styrke børn og unges frivillige engagement og trivsel gennem pilotprojektet 'Frivillighedsalliancen'. Vifo skal følge projektet, der løber fra 2024-2026 og er støttet af Samfonden.
Efterskolerne og Friskolerne vil sætte frivillighed på skoleskemaet for at styrke børn og unges frivillige engagement. Med støtte fra Samfonden har de derfor startet pilotprojektet 'Frivillighedsalliancen' sammen med 23 aktører fra civilsamfundet, som blandt andre tæller DGI, DUF og KFUM-spejderne.
Pilotprojektet vil sætte fokus på skolernes mulighed for at støtte og fremme de unges lyst og evne til at bidrage aktivt til aktiviteter og fællesskaber.
”Det er egentlig startet ud med en tanke om, at vi skal give de unge nogle flere erfaringer med at bruge deres sociale engagement og demokratiske stemme. Så hvordan får vi dem involveret i det, hvordan bliver de aktive medborgere, som kan tage ansvar for det samfund, som jo venter derude i fremtiden,” siger Peter Bendix, formand for Friskolerne, om tankerne bag projektet.
Derfor vil projektet blandt andet bidrage økonomisk til, at efterskoler og friskoler får mulighed for specifikt at arbejde med temaet og tale med de unge om, hvad de forstår ved frivillighed og lade dem tage initiativ til at lave projekter lokalt. Derfor er det heller ikke defineret på forhånd, hvad de konkrete indsatser på skolerne skal bestå af.
Fællesskabet og frivilligheden skal styrke trivslen
Formanden fortæller, at der blandt initiativtagerne har været en formodning om, at de unge ikke kender betydningen af frivillighed, og at der er behov for at gøre de unge bevidste om netop det.
Derfor samarbejder projektet lige nu med ti skoler – fem friskoler og fem efterskoler – om at få flere unge til at få øjnene op for det frivillige arbejde og øge deres lyst til at engagere sig. Næste år udvides projektet til at omfatte 20 skoler. Målet er, at det også skal bidrage til en øget trivsel blandt de unge.
Tanken er, at hvis man er medborger, så føler man sig inkluderet og hørt, fortæller Peter Bendix.
”Der er nogen, der viser én opmærksomhed, og man kan føle sig tryg og godt tilpas i et fællesskab, man ved holder hånden under en,” siger han.
Men frivilligheden og fællesskabet handler også om at sætte sig ud over sig selv. Derfor er et centralt fokuspunkt i projektet, at det frivillige engagement skal have betydning for andre - uden for skolen. Som Peter Bendix siger: ”Ind i skolen, ud i samfundet.”
”Man skulle gerne få lyst til at gøre noget godt for andre. Det vil sige, at det ikke er én selv, der kommer først, men andre. Frivilligheden handler for mig om at blive optaget af noget, der ligger uden for en selv. Men de må gerne kalde det noget andet end at være frivillig,” siger Peter Bendix.
Vifo skal dokumentere de unges oplevelse
En del af bevillingen fra Samfonden er afsat til, at Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) skal følge projektet i de to år, det varer, for at samle op på erfaringerne, så de kan bredes ud til flere.
Vifo kommer til at lave følgeforskning med fokus på de unges perspektiver. Udover at kortlægge elevernes nuværende erfaringer med frivillighed kommer undersøgelsen også ind på, hvordan de unge oplever, forstår og forholder sig til frivilligt engagement, og hvordan skolernes indsatser kan støtte elevernes aktive frivillighed.
”Kernen i det her er, at vi kommer til at tale mere om, hvad frivillighed er og får skabt en bevidsthed om, at frivilligheden betyder noget for både den enkelte og vores demokrati. Så kan det være, at det medfører, at flere gerne vil være frivillige. Det kan vi håbe på,” siger Peter Bendix.
I den forbindelse vil Vifo også evaluere på, hvad eleverne har lært, og om elevernes lyst til at engagere sig er steget, for eksempel fordi det er blevet lettere for dem at engagere sig i egne eller andres initiativer efter de forskellige indsatser på skolerne.
Målet er blandt andet at beskrive et nyt fag i skolen
Følgeforskningen skal også dokumentere, hvordan skolerne griber indsatserne an i praksis, og hvilke pædagogiske greb der bliver brugt. Her vil fokus også være på, hvordan skolerne samarbejder med civilsamfundet, og hvordan de lykkes med at bygge bro til det, der sker ’uden for skolen’.
”Når vi er færdige med pilotprocessen, så skal vi jo gerne have fundet ud af, hvad vi har gjort, og det skulle gerne blive til et fag i skolerne,” siger Peter Bendix.
Han henviser til en anden af projektets centrale indsatser, der handler om at lave en fagbeskrivelse, som er en nyfortolkning af samfundsfag. Frivillighedsalliancen kalder faget for ’Medborgerskab og Frivillighed’.
”Men det skal også gerne blive til, at alle alliancepartnerne bliver kloge på, hvordan de kan skabe forandringer og sætte frivilligheden på dagsordenen, sådan at der rent faktisk er flere, der gerne vil være frivillige,” siger Peter Bendix.
Det kræver måske, at man nytænker begrebet og gentænker formaterne for frivillighed, foreslår formanden.