Folkehøjskolernes Forening åbner online højskole for hele Danmark
Mens landets højskoler fortsat står tomme under coronakrisen, har Folkehøjskolernes Forening lanceret en virtuel højskole for alle danskere med blandt andet højskolesange og foredrag.
Normalt ville tusindvis af kursister være på vej mod deres nye, midlertidige hjem, og landets 73 højskoler ville summe af liv. Men sådan ligger landet ikke. Ligesom så meget andet er højskolerne lukket ned på ubestemt tid, indtil coronakrisen er drevet over.
Mens eleverne venter på at kunne pakke kufferterne ud, har Folkehøjskolernes Forening (FFD) lanceret ’Højskole for hele Danmark’, der er en virtuel højskole, hvor lærere og ansatte fra højskolerne byder alle danskere inden for til blandt andet virtuelle foredrag, morgensang, undervisning, motionsaktiviteter og podcasts, som kan findes i en online-kalender.
FFD ønsker med sit virtuelle tiltag at ”forny håbet, samhørigheden og fællesskabet, intet mindre, i en tid, hvor vi mest er hver for sig.” Senioranalytiker i Videncenter for Folkeoplysning, Rasmus Kolby Rahbek, vurderer dog, at det nye initiativ ikke kun handler om at invitere hele Danmark på højskole.
”Det handler nok også i høj grad om at gøre opmærksom på, at højskolerne stadig findes, selvom der er nedlukning,” siger han.
Coronakrisen har muliggjort et online univers
Hjemmesiden byder blandt andet på serien ’Højskoleånd – levende ord i en lukket verden’, der kommer til at bestå af 10 afsnit, som løbende bliver lagt op på FFD’s Youtube-kanal hver uge. Første afsnit ligger klar og byder på sang fra højskolesangbogen og en historiefortælling af Joachim Adrian, der er højskolelærer på Grundtvigs Højskole.
At tænke i digitale muligheder er en helt ny tendens for højskolerne, forklarer Rasmus Kolby Rahbek.
”For et år siden var der næppe mange højskolefolk, der ville have tænkt, at højskolerne skulle gå i offensiven med en online kampagne om højskoleånd. Men Vifos undersøgelse af højskolernes nedlukning i foråret viste, at erfaringerne med at lave online højskole for de hjemsendte elever, faktisk har givet højskolerne et nyt syn på mulighederne online. Ikke mindst i forhold til at nå andre målgrupper end de vanlige elever,” siger Rasmus Kolby Rahbek.
Højskoleånden skal opleves i virkeligheden
I en tidligere artikel på vifo.dk fortalte højskolerne om, hvordan de satte digitale initiativer i søen for at bevare tilknytningen til eleverne, mens de ventede på, at de kunne komme tilbage til undervisningen. Det beskrev Rasmus Kolby Rahbek dengang som højskoleåndens online respirator.
Denne gang er historien dog lidt en anden, og man kan spørge, om det er muligt at lave en digital højskole, der også rækker ud til dem, der ikke i forvejen har en tilknytning til en bestemt højskole.
”Man kan altid diskutere, hvad det er, der gør online aktiviteter til en højskole, når man piller centrale elementer som samvær, nærvær og fællesskabet ud af ligningen. Og selvom initiativet hedder ”Højskole for alle” og lover højskoleånd, så vil højskolerne selv nok også i fremtiden holde fast i, at højskolens ånd udfolder sig ansigt til ansigt og ikke bag en skærm,” fastslår Rasmus Kolby Rahbek.
Find hjemmesiden 'Højskole for hele Danmark'