Folkeoplysning i en brydningstid
Forskere og undervisere fra Norden sætter på Nordiska folkhögskolans årlige idékonference i svenske Kungälv folkeoplysningens rolle i et polariseret samfund til debat.
Hvilken rolle kan folkeoplysningen og voksenundervisningen spille i en brydningstid, hvor økonomiske og sociale kløfter vokser, hvor globalisering og digitalisering skaber ny forudsætninger for den brede folkeoplysning, og hvor præstationskravene i skolen og på arbejdet stiger?
Det er nogle af spørgsmålene, som Nordiska folkhögskolans årlige idékonference vil diskutere og give bud på med en række forelæsninger og oplæg til debat fra den 18.-19. november under overskriften ’Folklig bildning i brytningens tid’.
Blandt hovedtalerne finder man bl.a. Henrik Nordvall, der er docent i pædagogik og ansvarlig for Mimer, det svenske nationale program for folkeoplysning og voksenundervisning ved Linköpings universitet. Han vil bl.a. spørge, hvorvidt folkeoplysning kan forandre samfundet.
Fra Danmark deltager Finn Thorbjørn Hansen, der er professor på Center for Dialog og Organisation ved Aalborg Universitet, og som med udgangspunkt i sin bog ’Kan man undre sig uden ord? Design- og universitetspædagogik på kreative højere uddannelser’ vil tale om eksistentiel uddannelse ”som en sans for det underfulde i det hverdagsagtige”.
Samtidig vil lektor Lars Gustafsson og lektor Caroline Runesdotter, begge fra Göteborgs Universitet, lægge op til diskussion om voksenundervisningen og de internationale PIAAC-undersøger igangsat af OECD, der i modsætning til de mere kendte PISA-undersøgelser ikke har fokus på børns, men på voksnes færdigheder.
Herudover vil der blive arrangeret en række workshops på konferencen.