Nordiske lande kan lære af hinandens initiativer for voksenuddannelse
I en ny publikation fra Nordisk Ministerråds program Nordplus Voksen deler en række institutioner og organisationer ud af deres erfaringer om samarbejde med andre nordiske lande om voksenuddannelse.
De nordiske lande ligner hinanden så meget, at man ofte kan overføre et godt pædagogisk koncept direkte fra ét land til et andet. Det fortæller Folmer Steensen fra FO-Aarhus, der er dansk koordinator for projektet ’Ord i Nord’, i en ny publikation fra Nordisk Ministerråds program Nordplus Voksen.
”Vi har en markant, kulturel referenceramme. Trods forskelle ligner vores ’systemer’ hinanden. Derfor er der tit kortere vej til resultater end i samarbejder med mere forskellige partnere,” forklarer han i publikationen.
I publikationen ’Voksnes nøglekompetencer i et nordisk perspektiv’ giver en række nordiske og baltiske organisationer og institutioner deres erfaringer videre om at samarbejde med andre nordiske/baltiske partnere.
Et af projekterne er Ord i Nord, som har deltagelse af partnere fra Grønland, Island, Norge, Sverige og Danmark. Her har en faglærer på den tekniske skole i Sisimiut har udviklet eksamensmateriale til iPad, så ordblinde og læsesvage kan gennemføre svendeprøve på linje med alle andre. Inspirationen kommer fra samarbejdspartnerne i Ord i Nord.
Andre projekter handler f.eks. om at styrke voksnes IT-kompetencer og at styrke voksnes færdigheder i matematik.