Vifo Artikel 02.09.2024

Ny kortlægning viser store forskelle på aftenskoleområdet i Norden

Trods fælles ophav i folkelige bevægelser og et fælles fokus på oplysning og aktivt medborgerskab, så er der store forskelle på de nordiske lande, når det gælder organiseringen og de konkrete aktiviteter, der foregår i aftenskoler og studieforbund. 

En ny kortlægning af aftenskoler og studieforbund i fire nordiske lande viser, at det at fremme demokrati og aktivt medborgerskab er et centralt formål med den offentlige støtte til aftenskoler og studieforbund i både Norge, Sverige, Finland og Danmark, lige som læring og ansvar for eget liv er nævnt i de lovmæssige rammer for området i alle fire lande.

Men trods denne lighed viser kortlægningen også, at det er meget forskelligt, hvilke organisationer og samfundsområder der er organiseret under aftenskoler og studieforbund i de nordiske lande.

En væsentlig forskel ses f.eks. på spejderområdet, hvor lederuddannelse foregår som en del af studieforbundenes aktiviteter i Norge, Sverige og Finland, men ikke i Danmark. En anden forskel er idrætsområdet, hvor der på tværs af landene gennemføres en betydelig mængde af leder- og trænerkurser, men hvor det kun er i Norge, at kurserne foregår i regi af studieforbundene.

Landenes organisationsstruktur varierer  

Kortlægningen er lavet af Videncenter for Folkeoplysning i samarbejde med partnere fra Norge, Sverige og Finland for at skabe et vidensgrundlag, som aktørerne på feltet kan bruge til gensidig læring og refleksion over de forskellige strukturer og praksisser, der eksisterer på tværs af landene.

Som det fremgår af tabel 1, er en af de helt centrale forskelle mellem de nordiske lande organisationsstrukturen på det nationale og det lokale niveau, og hvem det er, der udbyder aktiviteterne.

I Danmark er det de lokale aftenskoler, der udbyder aktiviteter og kurser, mens det i de andre lande typisk er de landsdækkende studieforbund og deres medlemsorganisationer på landsplan, der står for selve kursusaktiviteten. Selvom de landsdækkende organisationer er ansvarlige, finder aktiviteterne dog sted lokalt i studiecirkler, lokale foreninger eller lokale afdelinger af studieforbundene.

Aftenskoleaktiviteterne i Danmark er således i højere grad forankret i lokale foreninger, end de er i de andre lande. Danmark er også det eneste land, hvor den primære offentlige støtte kommer fra det kommunale niveau, mens aktiviteterne i de øvrige lande helt overvejende er finansieret af staten.

Tabel 1: Organisationsstrukturen i de fire lande

 


Nationalt niveau


Lokalt niveau


Norge


14 godkendte nationale studieforbund

Disse studieforbund har 509 medlemsorganisationer, hvoraf de fleste også er nationale.

Nogle af studieforbundene har rødder i politiske partier, andre i specifikke områder (f.eks. sport eller kultur), og andre igen i religiøse værdier.


De nationale organisationer (især medlemsorganisationer) udbyder aktiviteterne.


Studieforbundenes organisationsstruktur varierer. Nogle har kun et nationalt niveau, mens andre også har et regionalt og lokalt organisationsniveau.


Aktiviteterne finder sted i lokale frivillige organisationer, og studieforbundene er ansvarlige for at fordele midler til de medlemsorganisationer, der udbyder kurserne.


Sverige


9 nationale studieforbund 

Disse studieforbund har 235 medlemsorganisationer.

 

Studieforbundene har forskellige ideologiske rødder. Nogle i politiske partier, andre i religiøse værdier eller andre typer af værdier og aktiviteter.


Organisationsstrukturen i de nationale studieforbund varierer.

 

Nogle har regionale enheder, andre har distrikter eller mindre lokale afdelinger.

 

Studieforbundene har lokale aktiviteter i alle 290 kommuner.


Finland


11 studiecentre

 

Disse studiecentre har 372 medlemsorganisationer

 

Studiecentrene har rødder i forskellige politiske ideologier, religiøse værdier eller i specifikke typer af aktiviteter eller målgrupper.

 

 


Studiecentrene udbyder undervisning og kurser I samarbejde med forskellige partnere og medlemsorganisationer.  

 

I 2022 samarbejdede studiecentrene med 1366 forskellige partnere omkring undervisningsaktiviteter.

 

Ud over de aktiviteter, som udbydes af studiecentre, er der 175 'adult education centres', som drives kommunalt, men som udbyder lignende kursusaktiviteter.


Danmark


5 godkendte landsdækkende oplysningsforbund.

 

De landsdækkende oplysningsforbund har lokale medlemsforeninger, som udbyder aktiviteterne.

 

4 ud af de fem landsdækkende oplysningsforbund har rødder i politiske partier, mens ét er apolitisk.


1.080 lokale aftenskoler (2017)

 

Knap halvdelen af disse er medlem af ét af de fem landsdækkende oplysningsforbund.

 

Resten er lokale foreninger, som ikke er medlemmer, men som er godkendt af kommunen til at udbyde folkeoplysende voksenundervisning.

De kreative fag fylder på tværs af landene

Når det gælder indholdet af aktiviteterne, viser kortlægningen, at musiske, kreative og håndværksmæssige fag er en fællesnævner for sektoren på tværs af landene.

Kreative aktiviteter som strik, maling, keramik og træarbejde er blandt de mest udbredte fag i alle fire lande. Det samme gælder for musik og sang, som særligt i Sverige udgør en stor del af undervisningen.

Kortlægningen tyder dermed på, at aftenskoler og studieforbund spiller en central rolle for voksne borgeres mulighed for kreativ udfoldelse. I Norge og Sverige er deltagelse i kulturliv og læring om kulturarv endda specifik nævnt i formålsbeskrivelserne for støtten til området.

Men der er også store forskelle. I Danmark udgør bevægelsesfag en stor del af aftenskolernes aktiviteter, mens de slet ikke eksisterer som en aktivitet under studieforbundene i Sverige. Et andet eksempel er, at det i både Sverige og Finland er studieforbundene, der står for uddannelsesaktiviteter for de politiske partier, mens det ikke er tilfældet i Norge og Danmark.

Ud over indholdet i fagene er der forskelle i undervisningsformen. I Sverige er studiecirkler, hvor der ikke nødvendigvis er en egentlig lærer til stede, stadig en central undervisningsform, mens det fylder mindre i de øvrige lande, hvor klasserumsundervisning er det mest udbredte.

Omfanget af aktiviteterne varierer

Også når det gælder omfanget af aktiviteterne i aftenskoler og studieforbund, er der store forskelle. Tabel 2 viser en oversigt over antallet af indbyggere pr. undervisningstime i de fire lande i 2022.

Aktivitetsniveauet i Danmark og Norge ligger på nogenlunde samme niveau med omtrent 5 indbyggere pr. undervisningstime, mens niveauet er højere i både Sverige og Finland. I Finland finder langt de fleste aktiviteter dog sted i de kommunale ‘adult education centres’, mens aktivitetsniveauet i studiecentrene, som er en del af civilsamfundet, er lavt sammenlignet med de øvrige lande.

I sammenligningen af aktivitetsniveauet er det dog vigtigt at huske, at afgrænsningen af området som nævnt varierer på tværs af landene.

Tabel 2: Aktivitetsniveau i aftenskoler og studieforbund i de fire lande

 


Antal undervisningstimer


Antal indbyggere pr. undervisningstime


    Norge


Undervisningstimer: 1.030.457 (2022)


Nationale studieforbund: 5,3 indbyggere pr. time


    Sverige


Studiecirkler: 4.318.900 (2022)

 

Øvrige undervisningsaktiviteter: 938.700 (2022)


Studiecirkler: 2,4 indbyggere pr. time

 

Øvrige undervisningsaktiviteter: 11,1 indbyggere pr. time

 

 

    Finland

 

I studiecentre: 218.764 (2022)

 

I 'adult education centres': 2.716.770 (2019) 

 

 

Studiecentre: 25,4 indbyggere pr. time

 

'Adult education centres': 2 indbyggere pr. time

 

 

    Danmark

 

 

Undervisningstimer i aftenskoler inden for de fem landsdækkende oplysningsforbund: 1.230.000 (2022)

 

 

Lokale aftenskoler inden for de landsdækkende oplysningsforbund: 4,8 indbyggere pr. time

 

Tallene er beregnet på baggrund af oplysninger I landerapporterne og antallet af indbyggere i hvert land (2022).

En anden interessant forskel på tværs af landene er de geografiske mønstre i aktivitetsniveauet, hvor især Danmark og Sverige repræsenterer to forskellige tendenser. I Danmark er aktivitetsniveauet størst i de større bykommuner, mens det i Sverige er landområderne, der har det højeste aktivitetsniveau, når der tages højde for indbyggertallet.

En anledning til refleksion over egen praksis?

Både de nationale forskelle i måden at afgrænse og organisere området og de store forskelle i tilgængeligt statistisk materiale på tværs af landene gør, at der er nogle begrænsninger i den komparative analyse.

På trods af disse forbehold kan kortlægningens konkrete beskrivelser af, hvordan området er organiseret i de øvrige lande, måske alligevel være en anledning til at reflektere over den danske model på området.

Kortlægningen viser med al tydelighed, at den struktur, der er for at organisere og støtte aftenskoler i den danske kontekst, langt fra er den eneste mulige model. Og selvom den er etableret på baggrund af lange historiske spor, kan der alligevel være områder, hvor man kan hente inspiration fra de andre nordiske lande – f.eks. kan beskrivelserne af de forskellige måder at organisere sig på gøre det mere tydeligt,  hvilke fordele og ulemper der kan være ved de forskellige modeller.

Samtidig rejser resultaterne nogle konkrete og praksisnære spørgsmål. Hvordan kan det f.eks. være, at det er lettere at holde aktivitetsniveauet oppe i de svenske landområder end i de danske? Hvorfor har de norske studieforbund lettere ved at tiltrække mænd og yngre deltagere? Og kan der være læring at hente på tværs, når det gælder arbejdet med at skabe sammenhæng mellem de overordnede formålsbeskrivelser og aftenskolernes praksis?

Om undersøgelsen

Kortlægningen bygger på en systematisering af eksisterende viden og statistik om aftenskoler og studieforbund i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Partnerne har sammen udviklet en fælles ramme med ni forskellige temaer: Historik, definition og afgrænsning af området, formål og værdier, regler og lovgivning, organisering, økonomiske strukturer, aktiviteter, undervisere og deltagere.

Denne fælles ramme har dannet udgangspunkt for fire landerapporter, som partnere i de respektive lande har udarbejdet. På baggrund af landerapporterne har Videncenter for Folkeoplysning efterfølgende udarbejdet en komparativ analyse.

Projektet er støttet af Nordplus.

Partnere:

  • NORCE Norwegian Research Centre (NO): Ivar Eimhjellen
  • Linköping Universitet (SE):  Maria Arriza Hult, Henrik Nordvall & Staffan Larsson
  • Göteborg Universitet (SE): Johan Söderman
  • Finnish Study Centres (FI): Kukka-Maari Vuorikoski
  • Åbo Akademi Universitet (FI): Annika Pastuhov & Satu Heimo
  • Videncenter for Folkeoplysning (DK): Malene Thøgersen & Henriette Bjerrum

Download rapporten

Aftenskole
Vifo Udgivelse september 2024
Local study associations and study circles in a Nordic perspective

Deltag på konferencen