Vifo Artikel 16.06.2022

Tre mediers samarbejde om fynske valgfolkefester vinder Folkets Journalistpris

Op til kommunalvalget 2021 samarbejdede Fyens Stiftstidende, Fyns Amtsavis og TV 2 Fyn om flere valgfolkefester, hvor fynske vælgere kunne tale politik på nogle helt andre vilkår end normalt. Den indsats har nu givet de tre regionale medier titlen som de første vindere af Folkets Journalistpris.

Op til det seneste kommunalvalg gik Fyens Stiftstidende, Fyns Amtsavis og TV 2 Fyn sammen om at arrangere valgfester i alle de 10 fynske kommuner. Arrangementerne skulle gøre fynboerne klogere på kommunalvalget og give dem mulighed for at møde deres lokale kandidater, som TV 2 Fyn beskrev det i en artikel på mediets egen hjemmeside i maj 2021.

Mediernes samarbejde og succesen af indsatsen sidste år har netop resulteret i, at de tre medier har modtaget Folkets Journalistpris, som udover titlen også består af et kunstværk og 50.000 kroner. Prisen blev stiftet i 2021 af Frirummet, som er et initiativ skabt af Friskoleforeningen, Efterskoleforeningen og Højskoleforeningen, og som arbejder for at forbedre den offentlige samtale.

Valgfolkefesterne var nomineret sammen med Zetland, Børneavisen, TV 2 Lorry og Videnskab.dk, men samarbejdet bag de fynske valgfolkefester trak det længste strå.

”De fynske medier får prisen for at tage et særligt ansvar for den demokratiske samtale midt i en valgkamp og for at skabe et møde mellem folket og de folkevalgte med stor respekt for borgeren,” lyder den begrundelse fra juryen, som Frirummet har offentliggjort i en pressemeddelelse.

Der var 32 indstillede medier til prisen, og den uddeles efter fire journalistiske værdier: Fællesskab, inspiration, nuancer og tillid. Med prisen ønsker Frirummet at fremhæve journalistik, der nuancerer et dilemma frem for at polarisere, og journalistik der inspirerer modtageren til at engagere sig.

”Medierne tager den offentlige debat et andet sted hen og skaber et stort engagement både før, under og efter valget. De inviterer borgere ind, som måske ikke føler, de normalt er en del af den offentlige debat, og de tager dem alvorligt,” fortsætter begrundelsen fra juryen.

Et panel af unge hjalp med at finde vinderen
Da Frirummet introducerede Folkets Journalistpris, var der fokus på, at unge skulle have en særlig stemme i udvælgelsesprocessen. Frirummet nedsatte derfor et ungepanel bestående af elever fra friskoler, efterskoler og højskoler, og panelet skulle diskutere, hvordan de fem nominerede medier levede op til kriterierne for prisen.

”Mange unge har ikke lyst til at deltage i den offentlige debat, fordi tonen er for hård, og fordi problemstillingerne præsenteres som noget, man kun kan være for eller imod. Derudover bruger unge medier på en anden måde end generationerne før dem, og de har nogle andre krav til, hvad der skal til for, at de vil deltage i en debat. Det, mener vi, er vigtigt at lytte til,” fortæller projektleder i Frirummet Josefine Weng i førnævnte pressemeddelelse.

Ungepanelet blev en konkret platform, hvorfra de unge kunne give deres mening til kende og pege på nye veje for journalistikken. Deres argumenter blev givet videre til de nominerede medier og indgik samtidig i den uafhængige jurys endelige afgørelse. Prisens vægtning af de unges engagement og folkets inddragelse er helt unik, fastslår formanden for juryen, Peter Bro, der er professor og leder af journalistuddannelserne på Syddansk Universitet.

”Der er masser af journalistpriser, men de fleste er uddelt af branchen selv, og det kan være med til at fastholde journalistiske metoder frem for at udvikle. Vi har behov for at tænke medier og journalistik på nye måder, og vi har behov for, at mediebrugerne selv begynder at stille nogle andre krav til, hvordan medier og journalister arbejder. Det er noget af det, vi kan med Folkets Journalistpris,” siger Peter Bro i pressemeddelelsen.

Juryen til Folkets Journalistpris består af:

  • Professor og leder af journalistuddannelserne på Syddansk Universitet, Peter Bro
  • Repræsentant for de frie skoler, Lisbeth Trinskjær (formand for højskolerne)
  • Direktør for Constructive Institute, Ulrik Haagerup
  • Journalist, medskaber af konstruktiv journalistisk metode og forfatter til “Blev du klogere”, Cathrine Gyldensted
  • Forfatter til FINT-modellen, Gerd Maria May
  • Repræsentant fra Dansk Journalistforbund, Signe Aarestrup
  • Repræsentant fra Danske Medier, Mads Brandstrup