Aftenskoleundersøgelse i Vordingborg Kommune
Gennem en undersøgelse rekvireret af Vordingborg Kommune går Vifo i dybden med aftenskolernes vilkår og udviklingspotentialer lokalt.
Undersøgelsen er afsluttet.
I foråret 2017 igangsætter Vifo en undersøgelse af aftenskoleområdet i Vordingborg Kommune. Undersøgelsen er rekvireret af Vordingborg Kommune på baggrund af et ønske om at sætte fornyet fokus på aftenskolernes rolle og vilkår lokalt.
Undersøgelsen har tre overordnede formål:
- At belyse aftenskolernes rolle og vilkår i kommunen med særlig fokus på oplevede udfordringer og potentialer på området.
- At belyse aftenskolernes rolle og betydning ud fra kursisternes perspektiv.
- På baggrund af undersøgelsens resultater at identificere potentielle udviklingsmuligheder på aftenskoleområdet i Vordingborg Kommune.
Det centrale omdrejningspunkt er dermed at skabe indsigt i aftenskolernes udfordringer, potentialer og betydning i Vordingborg Kommune i et udviklingsmæssigt perspektiv.
Da formålet er at komme i dybden med området, vil undersøgelsen blive tilrettelagt som et casestudie af aftenskoleområdet i kommunen for at komme rundt om aftenskolernes virkelighed fra flere forskellige vinkler. Casestudiet vil bestå af følgende dele:
- Indledende fokusgruppeinterview med aftenskoleledere fra samtlige aftenskoler i kommunen samt indledende interviews med relevante kommunale medarbejdere.
- Dybdegående individuelle interviews med aftenskoleledere fra samtlige aftenskoler i kommunen og eventuelt supplerende interviews med øvrige relevante aktører i og omkring aftenskolerne.
- En spørgeskemaundersøgelse blandt kursisterne på aftenskolerne i kommunen.
Undersøgelsen i Vordingborg vil foregå sideløbende med Vifos landsdækkende undersøgelse af aftenskolernes roller og potentialer, hvilket vil gøre det muligt at sætte resultaterne fra den lokale undersøgelse i Vordingborg Kommune i relation til tendenserne på landsplan.