Vifo følger pilotprojektet ’Frivillighedsalliancen’, der sætter frivillighed på skoleskemaet
Efterskolerne og Friskolerne vil styrke børn og unges frivillige engagement og trivsel gennem pilotprojektet 'Frivillighedsalliancen'. Vifo skal følge projektet, der løber fra 2024-2026 og er støttet af Samfonden.
Efterskolerne og Friskolerne vil sætte frivillighed på skoleskemaet for at styrke børn og unges frivillige engagement. Sammen med 23 aktører fra civilsamfundet har de derfor startet pilotprojektet ’Frivillighedsalliancen’, som er støttet af Samfonden.
Projektet består af ni centrale indsatser, der blandt andet går ud på at frikøbe lærere i de ældste klasser, så de får mulighed for specifikt at arbejde med temaet. Her handler det blandt andet om at tale med de unge om, hvad de forstår ved frivillighed og lade dem tage initiativ til at lave projekter lokalt.
Pilotprojektet vil sætte fokus på skolernes mulighed for at støtte og fremme de unges lyst og evne til at bidrage aktivt til aktiviteter og fællesskaber. Derfor samarbejder projektet lige nu med ti skoler – fem friskoler og fem efterskoler – om at få flere unge til at få øjnene op for det frivillige arbejde og øge deres lyst til at engagere sig. Målet er, at det i sidste ende skal bidrage til en øget trivsel blandt de unge.
Allerede næste år bliver yderligere ti skoler en del af projektet, og i 2026, når pilotprojektet slutter, er målet, at 20 skoler skal have været en del af samarbejdet.
Vifo skal dokumentere de unges oplevelse
En af indsatserne går desuden på at samle op på erfaringerne med projektet, så det kan udbredes yderligere. En del af bevillingen fra Samfonden er derfor afsat til, at Videncenter for Folkeoplysning skal følge projektet i de to år, det varer, for at samle op på erfaringerne, så de kan bredes ud til flere.
Vifo kommer til at lave følgeforskning med fokus på de unges perspektiver og vil gennem spørgeskemaer, interviews, observationer og fokusgruppeinterviews undersøge, hvordan de unge allerede engagerer sig, hvilke erfaringer de allerede har med frivillighed, og hvad de synes om skolernes initiativer.
Vifo vil konkret undersøge:
- hvordan unge oplever, forstår og forholder sig til frivilligt engagement
- hvordan skolernes indsatser støtter elevers aktive frivillige engagement i fællesskaber
- hvad indsatsen og engagementet betyder for de unge
I den forbindelse vil Vifo også evaluere på, hvad eleverne har lært, og om elevernes lyst til at engagere sig er steget, for eksempel fordi det er blevet lettere for dem at engagere sig i egne eller andres initiativer efter de forskellige indsatser på skolerne.
Derfor vil Vifo også kigge nærmere på de forskellige initiativer og indsatser, som bliver afprøvet i forbindelse med pilotprojektet. Følgeforskningen skal dokumentere, hvordan skolerne griber det an i praksis, og hvilke pædagogiske greb der bliver brugt. Her vil fokus også være på, hvordan skolerne samarbejder med civilsamfundet, og hvordan de lykkes med at bygge bro til det, der sker ’uden for skolen’.
Når pilotprojektet slutter i august 2026, skal følgeforskningen gerne kunne svare på følgende:
- Er flere unge blevet aktivt engageret - eller har fået lyst og mod til at blive det?
- Trives de unge bedre, og har de fået mere social tillid og demokratisk selvtillid?
- Koblingen mellem skole og civilsamfund set fra skolernes og elevernes perspektiv