Aftenskoler
På denne temaside kan du finde mere viden om aftenskolerne i Danmark blandt andet baseret på Videncenter for Folkeoplysnings undersøgelser af området.
Her kan du læse mere om:
- Aftenskolernes generelle vilkår, udfordringer og potentialer
- Aftenskolernes fagudbud
- Aftenskolerne og kommunerne
- Aftenskolerne og mental sundhed
Derudover kan du også finde et faktaark med viden om og tal på aftenskolerne
Aftenskolernes roller og potentialer
I 2018 gennemførte Vifo den første landsdækkende undersøgelse på aftenskoleområdet i 20 år.
Den første delanalyse ’Aftenskolerne – hvordan har de det?’ sætter fokus på aftenskolerne som institution og deres indbyrdes forskelle og ligheder i forhold til størrelse, antal kursister og deres selvvurderede tilstand.
Hvilke faktorer skaber en succesfuld aftenskole? Hvad betyder rammerne, samarbejdspartnere og antallet af frivillige for skolernes tilstand og muligheder? Hvilke typer af aftenskoler er mest fremherskende?
Undersøgelsen fandt, at der er store forskelle blandt landets aftenskoler. De fleste er tilfredse med økonomien og ser positivt på fremtiden, mens andre bl.a. kæmper med at få balance i økonomien og sikre nok kursister.
Download rapporten
Aftenskolerne i kommunerne
Vifos store undersøgelse 'Folkeoplysningen i kommunerne' giver et samlet overblik over omfanget af og rammerne for de folkeoplysende aktiviteter – både på voksenundervisningsområdet og på foreningsområdet.
Delrapport 2 i undersøgelsen fra 2021 sætter fokus på aftenskoleområdet og belyser på baggrund af kommunernes svar på spørgeskemaundersøgelsen økonomien, aktiviteterne og de kommunale procedurer inden for dette område.
Blandt andet pegede undersøgelsen på, at der er behov for en nuanceret diskussion af kommunernes støtte til aftenskoler.
Læs mere om undersøgelsens resultater inden for aftenskoleområdet i artiklerne:
- Kommunernes økonomiske støtte til aftenskoler: Mellem knaphed og overflod
-
Lidt færre aftenskoler nu end i 2014, men aktivitetsniveauet er stabilt
Læs mere om den folkeoplysende voksenundervisning i rapporten 'Folkeoplysningen i kommunerne. Delrapport 2: Den folkeoplysende voksenundervisning'
Vifos undersøgelser af aftenskolerne i udvalgte kommuner
Vifo har gennemført en lang række undersøgelser af aftenskoleområdet. Nogle af dem tager udgangspunkt i specifikke kommuner.
Lokalesituationen for aftenskolerne i Københavns Kommune
I undersøgelsen ser Vifo nærmere på lokalesituationen på aftenskoleområdet i Københavns Kommune, hvor aftenskolerne beretter, at de ofte oplever udfordringer med at finde lokaler til deres aktiviteter. Formålet med undersøgelsen har været at dokumentere brugen af forskellige typer af lokaler og at få lokalesituationen og tilknyttede udfordringer og potentialer belyst fra forskellige vinkler.
Læs mere i rapporten 'Lokaler til aftenskoleundervisning'.
Aftenskolerne i Rødovre Kommune
På opfordring af Rødovre Kommune, har Vifo set nærmere på, hvilke rammer og retningslinjer aftenskolerne i Rødovre Kommune har at arbejde med, hvordan udviklingen har set ud i de sidste ti år, og hvad aftenskolerne har af forventninger og visioner for fremtiden. Desuden ser undersøgelsen nærmere på, om aftenskolerne oplever udfordringer eller barrierer i forhold til at drive aftenskolerne på det niveau, de gerne vil.
Læs mere i rapporten 'Aftenskolerne i Rødovre – hvordan har de det? Aftenskolens rolle og vilkår i Rødovre Kommune'.
Aftenskolerne og mental sundhed i Aalborg Kommune
I undersøgelsen ’Aftenskolerne og mental sundhed i Aalborg Kommune – En analyse af aftenskolernes potentiale for mental sundhed og trivsel’ rekvireret af Folkeoplysningssamvirket i Aalborg og Aalborg Kommune analyserede Vifo aftenskolernes potentiale for mental sundhed og trivsel.
Undersøgelsen havde et bredt fokus på, hvorvidt og hvordan aftenskolernes tilbud i bred forstand kan bidrage til at afhjælpe og forebygge dårlig trivsel.
Læs mere i rapporten 'Mental sundhed og øget trivsel. Aftenskolernes betydning for borgere i Aalborg Kommune'.
Aftenskolerne i Vordingborg Kommune
Videncenter for Folkeoplysning har også gennemført en undersøgelse af aftenskoleområdet i Vordingborg Kommune med fokus på aftenskolernes vilkår, roller og udviklingspotentialer lokalt.
Aftenskolernes fagudbud
Anden del af kortlægningen af ’Aftenskolernes roller og potentialer’ ser nærmere på aftenskolernes fag, og hvordan fagudbuddet på aftenskolerne har udviklet sig i perioden 2007-2017.
Målet var at skabe større indblik i, hvilke fag der har været og er de mest populære på aftenskolerne, samt at afdække, hvilke faktorer der har påvirket udviklingen i fag, og hvordan fagsammensætningen ser ud i dag. Undersøgelsen er baseret på fagkataloger fra perioden 2007-2017, som er stillet til rådighed af aftenskoleledere fra 28 aftenskoler.
Hør centerleder i Vifo, Henriette Bjerrum, fortælle mere om undersøgelsen:
Læs mere om undersøgelsens resultater i artiklerne
- Bevægelseshold i aftenskolerne boomer trods stor konkurrence
- Der er kommet flere foredrag og rundvisninger i aftenskolerne
- Vi går til yoga, spansk og maleri i aftenskolen
Download rapporten 'Udviklingsspor i aftenskolernes fagudbud'
Undersøgelser med fokus på specifikke fag og kurser
Yoga i hovedstadsområdet
Aftenskolernes udbud af yogafaget blev belyst i rapporten 'Yoga i København – udøvere, undervisere og uddannelser', som kortlagde yogamarkedet i København og så nærmere på yogas udspring, udøvelse og organisering. Rapporten skelner mellem yoga i aftenskoler, i private yogastudier og i fitnesscentre.
Læs mere om undersøgelsens resultater med fokus på aftenskolerne i artiklen 'Aftenskoler skal finde balance mellem rekruttering og fastholdelse'
Download rapporten ’Yoga i København – udøvere, undervisere og uddannelser’
Evaluering af masterclassforløb
I 2016 gennemførte FO-Aarhus et undervisningsforløb målrettet unge, som havde til formål at udvikle deltagernes kompetencer i forhold til planlægning og afholdelse af events og projekter for andre unge.
Projektet var et forsøg på at tilrettelægge et folkeoplysende tilbud, som tiltrækker unge deltagere. Projektet er desuden et forsøg på at belyse, hvordan folkeoplysningslovens muligheder for fleksibel tilrettelagt undervisning kan benyttes i arbejdet med at nå nye målgrupper i aftenskoleregi.
FO-Aarhus bad Videncenter for Folkeoplysning om at stå for en ekstern evaluering af forløbet.
Læs mere om evalueringen i artiklen 'Samarbejder kan få unge i aftenskole'
Download evalueringen 'Unge i aftenskolen. Masterclass - Evaluering af et fleksibelt tilrettelagt undervisningsforløb for unge'
Aftenskoler og mental sundhed
Igennem to undersøgelser har Vifo set nærmere på aftenskolernes potentiale for mental sundhed og trivsel.
Evaluering af projektet Mental Sundhed
I rapporten 'Aftenskolerne og psykisk sårbare. Kursisternes udbytte af kurser for psykisk sårbare' har Vifo evalueret udviklingsprojektet ’Mental Sundhed’, som Dansk Oplysningsforbund, Landsforeningen Sind og Sind Skolerne i Aalborg er gået sammen om.
Projektet afprøvede folkeoplysningens potentialer i forhold til den samfundsmæssige udfordring, at flere og flere danskere har mentale sundhedsproblemer.
Læs mere om evalueringen i artiklen 'Kursister har stor glæde af aftenskolers tilbud til psykisk sårbare'
Aftenskolerne og mental sundhed i Aalborg Kommune
I undersøgelsen ’Aftenskolerne og mental sundhed i Aalborg Kommune – En analyse af aftenskolernes potentiale for mental sundhed og trivsel’ rekvireret af Folkeoplysningssamvirket i Aalborg og Aalborg Kommune analyserede Vifo aftenskolernes potentiale for mental sundhed og trivsel.
Undersøgelsen er ikke afgrænset til særlige målgrupper, men har et bredt fokus på, hvorvidt og hvordan aftenskolernes tilbud i bred forstand kan bidrage til at afhjælpe og forebygge dårlig trivsel.
Læs mere i rapporten 'Mental sundhed og øget trivsel. Aftenskolernes betydning for borgere i Aalborg Kommune'.
Derudover er rapportens resultater yderligere beskrevet i artiklerne: