Vifo Artikel 27.09.2016

Aftenskolernes Pris hyldede innovation og nytænkning

Nyskabelse, innovation og engagement på aftenskoleområdet stod i centrum, da Aftenskolernes Pris løb af stablen for tredje år i træk med vindere i ti kategorier.

Skrevet af: Katja Høiriis

For tredje år i træk hyldede aftenskoleområdet de aftenskoler, undervisere og ildsjæle, der er med til at udvikle og nytænke de folkeoplysende tilbud. Det skete, da Hermans i Tivoli Friheden i Aarhus den 23. september endnu en gang åbnede dørene for Aftenskolernes Pris.

I år var der mere end 450 kandidater indstillet til de ti forskellige priser (se boks), der på forskellig vis sætter fokus på de innovative aktiviteter, der foregår i landets aftenskoler.

Blandt de mange indstillinger havde en jury udvalgt 30 nominerede, hvorfra vinderne blev kåret.

En af aftenskolernes styrker er, at det er et åbent tilbud, hvor alle kan være med, og hvor fællesskabet udgør kernen, mente kulturminister Bertel Haarder ved prisoverrækkelsen.  

”Mennesker søger fællesskaber på mange forskellige måder. Specielt i en tid med sociale medier, hvor vi kan gøre så meget derhjemme, er det vigtigt, at man også kan komme ud af hulen og gøre noget sammen med andre,” sagde Bertel Haarder.

Til prisfesten var fokus da også på de aftenskoler, som formåede at indgå nye samarbejder, tiltrække nye målgrupper og få flere ind i fællesskabet. 

Partnerskaber og innovation

Vinderen af partnerskabsprisen blev AOF Odense, stod som eksempel på, at aftenskolerne har meget at bidrage med i forhold til ’den åbne skole’. De står for undervisningen i valgfag som musik, drama, design og madkundskab på fire folkeskoler. På scenen kunne de fortælle, at eleverne havde været meget begejstrede for at modtage undervisning af professionelle inden for deres felt, og de opfordrede andre aftenskoler til at kaste sig ud i lignende projekter.

En anden aftenskole, som har formået at vække de unges interesse, er SeismogrAAfen under Fokus Folkeoplysning i Aalborg. De vandt innovationsprisen for deres arbejde med at vise unge, at aftenskolen er andet og mere end kursusundervisning, gennem events inden for film, musik og debatter til SU-venlige priser.

Prisen som Årets Aftenskole gik til FOF Odense-Fredericia-Middelfart, som ud over at være udbyder af klassisk aftenskoleundervisning også er et kulturelt forum, der gør et stort arbejde for at inddrage nye i fællesskabet, blandt andet gennem gratis morgensang.

”Hvis vi er i stand til at bringe nogle mennesker sammen, som ikke vidste, de kunne bidrage med noget, og nogle mennesker, som ikke vidste, de havde behov for noget, så synes jeg vi har opnået noget, som vi kan i vores verden,” forklarede skoleleder Anders Kinch-Jensen fra scenen.  

Aftenskoler kan gøre en forskel

Blandt de nominerede var der ligeledes inspiration at hente i forhold til, hvordan aftenskolerne kan være med til at få en række særlige målgrupper inddraget i fællesskabet.

FOF-Vendsyssel, som vandt Integrationsprisen, har i løbet af 2016 sat fokus på demokratiforståelsen og mødet mellem mennesker ved at give plads i aftenskolen til 200 flygtninge og asylansøgere fra et lokalt asylcenter.

”De har inviteret flygtninge indenfor for at udvikle deres kompetencer, give dem et netværk og gøre dem til en del af civilsamfundet. Det er forbilledligt,” roste Kulturminister Bertel Haarder.

Skoleleder Kirsten E. Høyrup mente, at aftenskolerne har en stor rolle at spille for at lære dem, der lige er ankommet til landet, om alle de ting, vi andre tager for givet i samfundet. ”Det er et kæmpe ansvar, vi har for at dele ud af det her med demokratiet,” forklarede hun.

Dalgas Skolen vandt Handicapprisen for deres arbejde med voksne, der har psykiske problemer og sindslidelser. Skolen giver deltagerne et trygt mødested og et styrket selvværd og mod på livet.

Aftenskolen Pas På Hovedet vandt samtidig Sundhedsprisen for deres aktiviteter og kurser, der sigter mod at give folk med hjernerystelse ny viden om, hvordan de bedre kan tage hånd om sig selv og deres sygdom.

Ildsjæle og engagement

På tværs af alle aktiviteter sætter frivillige med deres engagement aftryk på aftenskoleområdet, og en særlig pris er dedikeret aftenskolernes ildsjæle.

Vinderen af prisen ’Årets Ildsjæl’ blev formanden for FOF Midtvest, Hans Moss, som ud over at gå med formandskasketten også underviser en lang række forskellige målgrupper som ældre, udviklingshæmmede og flygtninge.

Underviserprisen gik til Doris Vestergaard fra AOF Herning, som blev udvalgt blandt 300 indstillinger. Doris Vestergaard, som underviser i faget konstruktion, design og syning, fortalte, at deltagerne flokkedes til hendes hold fra nær og fjern. Hun havde en deltager på sit hold, som var kommet helt fra Norge for at blive undervist af hende, og hendes weekendhold i Herning og Skive i efteråret blev udsolgt på hhv. 12 og 15 minutter.

Blandt de øvrige prisvindere var Aftenskolernes Samråd i Helsingør Kommune, som fik Debatprisen for deres store debatarrangementer baseret på ubrugte debatmidler, og Gladsaxe Kommune, som vandt prisen som Årets Aftenskolekommune for deres tætte dialog med og prioritering af aftenskoleområdet.